Privatøkonomi, familieliv og velferdsordninger bør bli en del av grunnskole opplæringen

Jeg sier det igjen. Og igjen. På skolen i dag, lærer man mye. I grunnskolen får barna våre lærdom om mangt og mye. Det er alt fra innviklede matematiske formler til fremmedspråk. Slik at de skal bli klare for arbeidslivet som voksen. En gang langt der fremme.

Tiden går ikke så raskt når man er barn og ungdom. Selv om vi voksne nesten synes en uke er blitt redusert til 5 min i løpet av voksenlivet ...  Men til saken. Uansett stadige nye reformer. Nesten hvert bidige år. Reformer som jeg personlig ikke kan erindre at jeg har sett noen forbedringer av hos våre håpefulle. Nesten tvert i mot. Kunnskapsløftet. Er som mange andre offentlige bestemmelser. Bare et prangende ord på papiret. Det har lite eller ingen betydning i praksis. I livet til et barn, betyr det ikke stort. Jo nå kan jeg komme på et nytt fag da, på ungdomsskolen, som jeg synes godt om, og som jeg tror alle unge vil få god bruk for.

Nemlig faget er man lærer om arbeidsliv, prøves ut i praksis, og at man lærer om "å bo". Huslån, bank renter og å sette opp budsjett. Det er nøvendig kunnskap, for alle.  Men sånn alt i alt, hvorfor er det ingen som lærer barna våre om privat økonomi, oom regninger, om gjeld, inkasso og finansfobi. Ingen lærer de hva alt egentlig koster. Ingen. om ikke foreldrene tar grep, lærer de heller ikke om viktigheten av å snakke om følelser, om helseproblemer, om velferd, om Nav, om byråkratiet, om forbruk, om barnevern. Ei heller om forhold, kjærlighet, skilsmisser, barnefordeling, omsorg og empati.  Ingen har fortalt dem at et godt forhold er ensbetydende med hardt arbeid. De unge vet ingen ting om menneskerettigheter. Om skatt og avgifter. Ikke forstår de hva forsikring skal være godt for. De får den teoretiske delen av livet, kun innrettet mot arbeidsliv.

Men også en god arbeidstaker har behov for å vite mye om mennesket, følelser, ansvar og forpliktelser. Jeg er forøvrig av den mening at foreldre må ta mer ansvar for barna de setter til verden,  mange foreldre forventer at hele oppdragelsen av deres barn, skal foretaes av skoleverket. Men ettersom vi er kommet dithen, at jeg ser mange barn ikke har lært helt grunnleggende ting om folkeskikk, høflighet, ydmykhet, omsorg, empati m.m av sine foreldre.




Så kanskje man burde vurdere det som et fag. Et fag om livet generelt. Det er jo slik, at alle, både den som ender opp som evig student på Blindern, den som vandrer i gangene på BI eller den som pga lærevansker eller adferdsvansker ikke fullførte ungdomsskole eller videregående, de behøver alle den kunnskapen.

Alle vil en gang komme i den situasjonen at de må  vite hvilken offentlig instans de må kontakte for hva. Og hvordan de skal bli et godt menneske i forhold til sin egen familie i fremtiden. Å lære nynorsk, eller om kjemiske stoffers reaksjoner. Er vel og bra, og hører skolen til. Men... det er et fåtatt som har interessen og som vil dra nytte av de fagene i voksen alder.

Det er ikke alle foreldre som har samme forutsetning for å oppdra sine barn slik at de er klar for livet som voksen, med alt ansvar og alle utfordringer. Mange foreldre vet ikke navn på barnas venner, de vet ikke hvor barnet er når og hvem det er sammen med. De snakker ikke med barna sine, men de snakker til dem istedet..og kun det. Hvordan skal slike foreldre lære de unge å bli sterke mentalt, til å ha en god selvfølelse og en positiv innstilling til mennesker rundt seg.

Hvorfor innføres teori i faget gym??!!! Jo det er vel fordi det er viktig å vite hva trening gjør med kroppen og viktigheten av å holde seg i form. Men hva hjelper det med god kondis og frisk og veltrent kropp. Når den psykiske delen av helsa er helt skakkjørt, da de er i sjokk over at de må ta ansvar for eget liv, for at det er grenser og lover å føle i voksenlivet, at de selv må bidra med å være hyggelig og grei for å få venner og ikke være ensom og for at ingen har fortalt dem at de kan være et like godt menneske selv uten den feteste bilen eller en leder stilling.




At om de har de grunnleggende menneskelige kunnskapene om livet. Så har de en mulighet for å få et lykkelig liv, med god almennskunskap, selv om de er rengjøringshjelp eller bilklargjører. De lærer da å være trygg på seg selv, og trygg på at de kan meste livets mange og vanskelige sider.

Og det livet...det består av så mye annet enn Ivar Aasen, x og y eller kunnskap om Islam og navnet på Norges høyeste fjell. La de lære om livet. Det vil gagne dem alle, og bli et fag som alle behøve og får nytte av.

Det vil antageligvis føre til færre gjeldsofre, færre unge med psykiske lidelser, færre unge i kø på Nav. Og færre fremtidige skilsmisser. Ja rett og slett føre til at det vokser opp flere unge som vil bety mye for mange når de når voksenalder.

Mine tanker rundt dette kommer av min erfaring med to egne barn, med tilsammen erfaring av 4 forskjellige barneskoler, 2 ungdomsskoler og 2 videregående skoler. Alt i alt 17 år med barn i grunnskolen.

Samt alle ungdom som tar kontakt fordi de sliter, de sliter med selve livet. Og pga foreldre som tar kontakt ¨å spør: hvordan gjør jeg for at mitt barn skal ha respekt og tillit til meg?

Svaret er ofte enkelt, snakke MED barna dine. Og sørg for å "se" de, og lær dem alt dere kan om livet, slik det virkelig er. Og til det, kunne det nok kommet godt med, å få skolene med på laget.

Mist aldri håpet-håpet om en positiv endring.

#skolereform #livetsskole #livetshardeskole #nyeskolefag #kunnskapsløftet #barnogunge #sieriblogg #sisseleriksen #blunck #omlæring #fagetallebørlære #viktigstibarnsliv #barneoppdragelse #omomsorgogempati #denvirkeligekunnskapen

2 kommentarer

Egeo

27.04.2015 kl.14:05

Helt sant!

Blunck-sieri

27.04.2015 kl.14:14

Egeo: Takk for det :-)

Skriv en ny kommentar

Blunck-sieri

Blunck-sieri

49, Kongsvinger

Samfunn, psykologi, helse, velferd, sorg, relasjoner med mer. Alvor og humor i salig blanding. Kontakt meg for bokomtale, oversettelse, artikler, reportasjer, annonsering el produktomtale. Kontakt: sissel.blunck@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits